Boek een harpist of harpdocent

E-mail: renske@renskedeleuw.nl
Website: www.renskedeleuw.nl

Renske de Leuw

Toen Renske de Leuw op vijfjarige leeftijd de muziekschool binnenliep en daar voor het eerst de klanken van een harp hoorde wist ze meteen dat de harp haar instrument zou zijn.

Renske studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Alexandre Bonnet en behaalde daar met succes de diploma’s Bachelor- en Master of Music. Daarnaast volgde zij masterclasses bij diverse harpisten in binnen- en buitenland. Omdat Renske haar muzikale horizon nog verder wilde verbreden heeft zij ook lessen jazz- en popharp gevolgd bij meerdere docenten waaronder Park Stickney, Rosetty de Ruijter en Edmar Castaneda.

Renske is een veelzijdig harpiste, ze treedt op als soliste, kamermuzikante, orkestharpiste en verzorgt sfeermuziek. Zij is ook actief als harpdocente om de bijzondere klanken van de harp door te kunnen geven aan haar leerlingen.

Momenteel is Renske actief in twee verschillende ensembles.
Duo LeoNina bestaat uit Femke van Leeuwen-fluit en Renske de Leuw-harp.
LeoNina betekent in het Latijn: des leeuws of leeuwendeel. Nina komt van het Griekse Catharina wat “rein” betekent. Zowel de kracht van een leeuw als de tederheid en reinheid van Nina, willen Femke en Renske uitstralen met hun muziek.
Duo Jørgensen - de Leuw.
Twee bijzondere muziekinstrumenten met elk een spectaculaire verschijning: de theremin en de harp. Hoe goed deze instrumenten elkaar aanvullen ontdekten Thorwald Jørgensen en Renske de Leuw toen zij in 2012 voor het eerst samen een recital verzorgden.
De twee kenden elkaar al langer: als spelers bij Het Zeeuws Orkest werken ze al jaren samen als collega's. Als duo onderzoeken ze de verschillende klankmogelijkheden van de harp en de theremin, en hoe deze elkaar kunnen verrijken. Met dit brede scala aan mogelijkheden bouwen Thorwald en Renske aan een divers repertoire, samengesteld uit bewerkingen van bestaande muziek, maar ook nieuwe composities. Zo schreef de Russische componist Andrew Popov een werk voor dit duo. Door middel van improvisatie zoekt het duo bovendien ook nog zelf actief naar nieuwe kleuren en klanken die leiden tot nieuwe composities.

Als docente is Renske verbonden aan De Biltse Muziekkamer, MIK-Uden en CMD-Valkenswaard. De lessen vinden in overlag ook in haar woonplaats Tilburg plaats. Renske organiseert graag harpfeestjes voor haar leerlingen. Het jaarlijkse harpweekend, dat zij vormgeeft met drie andere collega's, is een van de hoogtepunten. Met het Udense harpensemble 'de Harpeggio's' verzorgt zij ook regelmatig concerten en voorstellingen.

Naast al deze activiteiten is Renske sinds enkele jaren voorzitter van de Nederlandse Folk Harp Vereniging.